כל ארגון המבוסס רשתות מחשוב מכיר את הרגע בו הרשת קורסת. קריסת רשת או קריסת מערכת המחשוב תמיד מגיעות בתזמון לא טוב, מפני שאין תזמון טוב לזה. קריסת רשת ו/או קריסת מערכות מחשוב משביתות את הארגון ולעיתים לזמן מאוד ממושך עד העלאתן מחדש של המערכות וביצוע בקרת נזקים. אך האם אפשר אחרת? האם אפשר לנטר את הקריסות הללו ובכך למזער נזקים עד כמה שניתן? התשובה היא כן, ניתן ואף מומלץ להתקין מערכות ניטור לעסקים.
מהן מערכות ניטור לעסקים?
מערכות ניטור לעסקים, או מערכת ניטור שרתים נועדה למעשה להתריע מפני קריסת מערכת המחשוב בבית העסק בעוד מועד. המערכת מחוברת לבקרה מרחוק, בין אם בבית העסק עצמו או במיקור חוץ. התראה קטנה על שגיאת מערכת, אחסון מלא, התחממות החומרה ועוד שלל תקלות שעלולות לגרום למערכת המחשוב בארגון לקרוס ולשלל נזקי משנה בעקבות כך. מערכות ניטור אלה מיידעות כל תקלה לטכנאי מתאים ומקצרות את זמן הטיפול בתקלות מעין אלה וכאמור, זמן שווה כסף.
סוגי ניטור מערכות
כיום קיימים סוגים שונים ורבים של מערכות ניטור לעסקים, כל אחת כמובן שייכת לחברה אחרת ולכל אחת יכולותיה היא. ישנן מערכות המבוססות על VMware, יש של מיקרוסופט ויש עוד מאות מערכות כשלכל אחת יכולת ניטור ייעודית לכל היבט, כגון: אתרים, תקשורת, תהליכי עיבוד ועוד, לכן יש צורך בהיכרות של כלל מערכות הניטור בשוק לפני הטמעת מערכת ניטור ולפני אפיונה.
- ניטור שרת בסיסי – חבילת ניטור השרת הניתנת בדרך כלל ע"י חברות האירוח. ניטור זה בודק אך ורק תקלות הקשורות באתר האינטרנט.
- חבילת ניטור בסיסי לעסקים – בודקת הן את אתר האינטרנט (אבטחת מידע וזמינות), ניטור האינטרנט, ניטור כל השרתים בהם משתמש הארגון (קבצים, מייל, דומיין וכו'), ציוד התקשורת, ציוד הקצה (בחלקו).
- מערכות ניטור לעסקים מתקדמת – שירות המשלב מערכת ניטור ואיוש סביב השעון. במרקה של התראה, ניתן מענה ראשוני במידת הצורך ובמקביל יטופל בערוצים נוספים כגון הזמנת טכנאי, מימוש אחריות יצרן ועוד.
עלות מול תועלת
השימוש של מערכות ניטור לעסקים עשוי להגיע למחירים שונים. החל מחבילות בסיסיות חינמיות וכלה במערכות מותאמות באופן מושלם לבית העסק שעלותן עשויה להיות יקרה ולכן חברות רבות שולות האם בכלל מומלץ להשקיע משאבים כלכליים הן ברכישת המערכת, הן באפיונה, הן בהטמעתה והן בעלות השירות השוטף הכרוך בהפעלתן. על מנת לחשב עלות מול תועלת יש לחשב עלות חבילת מערכת ניטור על כל המשתמע מכך אל מול ההפסד הכלכלי שעשוי להתרחש בעת קריסת מערכות המחשוב, לדוגמא: שעת השבתה של המחשוב והארגון, כמות המידע שאובד בנקודת הקריסה ועד שיקום מערכות המחשוב, הקבצים והקצאת המשאבים הנדרשים לכך, כולל עלות הזמן הנדרש בין גילוי קריסת המחשוב (שלא תמיד מגיע בד בבד עם הרגע שהו הקריסה מתרחשת) לבין החזרה לשגרת העבודה. קריסה ממושכת עשויה להשבית את הארגון לזמן ממושך הרבה יותר ולו למען שחזור מדויק של המערכת על כל מרכיביה.
על כן, על מנת למזער נזקים עד כמה שניתן ולצמצם עלויות מומלץ להתקן, לאפיין ולהטמיע אחת מאותן מערכות ניטור לעסקים ולו על מנת לקבל התראה בזמן אמת ולא להניח ולו לשנייה שדבר כזה לא יקרה, משום שזה יקרה, במוקדם או במאוחר, בין אם מדובר בארגון גדול או קטן.
מערכות ניטור לעסקים – חשוב לדעת
עסק שמחובר למערכת ניטור מקומית משלו לא תמיד עוקב אחר ההתראות ו/או ממלא אחריהן דינו כדין בית עסק שאינו מחובר למערכת ניטור. שאננות שכזאת תוביל בסופו של דבר לנזק שגם אם יהיה הפיך, יעלה הרבה מאוד כסף וחבל. כמו כן, מערכות ניטור לעסקים שאינן מוטמעות נכון ו/או מאופיינות כראוי עלולות לפספס את המטרה ולא לנטר תקלה קריטית, או לחלופין, להתריע התראות שווא ובכך למעשה לא להשלים את ייעודן. על כן, חובה לאתר מערכת ניטור שבראש ובראשונה תתאים ברמה הבסיסית ובשירותיה לסוג העסק ולמערכות המחשוב שבו. כמו כן, חובה לאפיין את אותה מערכת בדיוק לפי צורכי מערכות המחשוב של הארגון ולהבטיח התראה מידית ומענה זריז במקרה של תקלה.
ישנן מערכות ניטור לעסקים שמתריעות על תקלה כבר בשלב התהוותה עוד בטרם השפיעה על משתמש אחד ובכך מונעת את תגובת השרשרת הנובעת מקריסה של אחת המערכות ומאפשרת עבודה שוטפת ויעילה. יחד עם זאת, תקלות רבות מתרחשות כתוצאה מהאטת מערכת המחשוב, תקלות אלה יורגשו בשלב מסוים על ידי המשתמש, אך אלה לא בהכרח יובילו לקריסה באם יתרחש זיהוי ע"י מערכת ניטור מקצועית שהוגדרה נכון ויודעת להתריע על ההאטה עוד לפני שגרמה לנזק יותר משמעותי.