כל ארגון המושתת על מערכת ממוחשבת חייב לגבות את המידע שברשותו, אתר האינטרנט שלו ועוד על גבי שרת או שרתים. גיבוי זה מסייע בשמירה על המידע מפני פריצות או זליגת מידע החוצה. כאשר השרת או השרתים נמצאים בתוך הארגון, בדרך כלל מקצים לתחזוקתו אדם אחד או צוות ולו למתן מענה מיידי בכל האטה של השרת ו/או תקלה שמתרחשת. תפקיד זה הוא למעשה ניטור שרתים לעסקים.
אפשרות נוספת לקבלת שירות של ניטור שרתים לעסקים היא ע"י שכירת חברה חיצונית, המתחברת לשרת של הארגון ומבצעת בקרה וניטור של תפקודי השרת, הן באמצעות כוח אדם והן באמצעות כלים ממוחשבים, המאתרים את התקלה במיידי ופותרים אותה ככל הניתן, בכמה שפחות נזקים לארגון, לקבציו ולמחשביו.
מדוע חשוב לבצע ניטור שרתים לעסקים?
ניטור שכזה הוא לא רק חשוב אלא בגדר חובה כשזה מגיע לארגונים ובתי עסק מכמה סיבות עיקריות:
- מידע ממחשבי הארגון או בית העסק עלול לזלוג החוצה לגורמים לא רצויים כגון: מתחרים, גנבים, מוכרי מידע ועוד. ניטור השרת עליו יושב המידע, כולל בדרך כלל שילוב אמצעי אבטחת סייבר מתקדמים ביותר, המבטיחים גישה מאובטחת ככל הניתן וכן חומת אש שדרכה קשה מאוד לחדור עבור נטולי הרשאה.
- קבצים יכולים להיות נגועים בווירוסים שונים, המגיעים בדרך כלל בהודעות מייל וכו'. ניטור הקבצים ברמת השרת תנטרל את הווירוסים הללו עוד לפני שהגיעו למחשב האישי.
- לפעמים מחשב נוטה להיות איטי בגלל גורמים שונים כגון: עומס על זיכרון המחשב, הפעלת מערכות כבדות הנמצאות על המחשב עצמו, עומס על יכולת ריצה וההפעלה שבמחשב ועוד. איטיות שכזאת גם מונעת עבודה רציפה ויעילה וגם עלולה להביא לקריסת מערכת המחשוב אם מתעלמים מהגורם המרכזי להאטה. ניטור השרת מאפשר איתור האטות כאלה וטיפול בגורם המאט עוד לפני שגרם לכל נזק. יתרה מזאת, שימוש בשרת למטרות כגון: מיילים ותוכנות כבדות מפנה מקום בזיכרון המחשב ובזיכרון הריצה שלו בכל רגע נתון ובכך מפחית באופן משמעותי את סיכויי האטת מערכות המחשוב לאורך זמן.
- במקרה של קריסת מחשב או מערכות מחשוב, כל הארגון כולו עלול להיות מנוטרל עד כדי מושבת לזמן מסוים, בהתאם להיקף התקלה שגרמה לקריסה ובהתאם להיקף הנזק הנגרם למערכות המחשוב, כתוצאה מקריסה זו. ככל שזמן התגובה לקריסה ארוך יותר ויעיל פחות, כך הנזק המשני לארגון עשוי להיות גדול יותר. הנזק עשוי להתבטא באמצעות מענה מיידי ללקוחות החברה, שליפת מידע מיידי (שאולי נמחק בעקבות קריסת המחשב) ועוד שלל נזקים כלכליים לטווח הקצר והארוך.
היתרון של ניטור שרתים ע"י גורם חיצוני
- איתור של כל תקלה אפשרית בכל שעות היממה, גם לאחר שעות העבודה בפועל של הארגון. דבר שיכול לחסוך זמן רב בין גילוי התקלה ועד תיקונה בפועל, כולל שיקום מערכות המחשוב במידת הצורך. כך שגם אם התקלה מתרחשת בלילה, אין מצב שהיא תתגלה עד הבוקר וכבר תגרום לנזק רציני.
- יכולת השתלטות על השרת ועל מערכות המחשוב מרחוק – משתלב עם היתרון הראשון.
- תחזוקה שוטפת של השרת למעשה מונעת ככל הניתן מתקלות להתרחש ומצמצמת נזקים ועלויות מיותרות. לרבות תחזוקת אמצעי האבטחה על גבי השרת שימנעו כניסת גורמים לא רצויים וחשיפתם למידע הקשור לארגון.
- טיפול מיידי בכל תקלה באופן פרטני וממוקד, ללא צורך לערב גורמים נוספים.
- שימוש בתוכנות ייעודיות לביצוע סריקה שוטפת לכל אורך היממה.
- חיסכון של זמן וכסף – לא רק בעבור שעות העבודה שעלולות להתבזבז כתוצאה מטיפול בתקלה אונליין אלא משילוב של גורמים חיצוניים נוספים בעת הצורך, משום שאין צורך בהם.
- המשך עבודה שוטפת של הארגון – גם אם ניטור השרת מוצא תקל, לרוב משתמש הקצה לא ירגיש בה ובטיפול בה מאחורי הקלעים, כך שעבודתו כלל לא תושפע על ידי תקלה כזאת או אחרת.