בעידן שבו כמעט כל בית עסק מנוהל באופן ממוחשב וכמעט שבלתי ניתן למצוא בתי עסק שאינם מסתמכים על מערכות מחשוב כאלה ואחרות, די ברור שככל שהעסק גדול יותר ומאורגן יותר כמעט כולו מבוסס על מערכות מחשוב. לכן, שירותי מחשוב לארגונים הינם חלק בלתי נפרד מהארגון בין אם נכללים בארגון כמחלקה או אגף ובין אם ניתנים ע"י מיקור חוץ כלשהו. הנקודה היא שאף ארגון כיום לא יכול להתקיים באופן שוטף ללא מערכות מחשוב ניהול מערכות מידע ושירותי מחשוב.
מהו ארגון
ארגון בהגדרתו הינו גוף המאחד בין מספר בני אדם בעלי מטרה משותפת אליה הם חותרים. ארגון יכול להתאחד לטובת מטרת רווח או לטובת פעילות חברתית שאינה כרוכה ברווח כלשהו. המאפיין את הארגון הוא העובדה כי הונדס סביב אותה מטרה משותפת ונבנה על פיה, מטרותיה במאוד מוגדרות וברורות, ההיררכיה הקיימת בה מאוד ברורה וחד משמעית ותהליכי עבודתו נעים בין קבלה של משאבים (חיצוניים בעיקר) אל מול יצירת תפוקה כלשהי. מאפיין נוסף מאוד ברור הוא התרבות הארגונית שהיא תרבות חברתית ייחודית ומיוחדת.
מטרות הארגון בדרך משמשות עילה לקיומו לאורך הזמן וזאת משום שהוא הוקם סביבן מלכתחילה, לכן לא מן הנמנע שעם הזמן יוחלפו מטרותיה ויותאמו לרוח הזמן.
המאפיין שירותי מחשוב לארגונים
ארגונים גדולים כקטנים משתמשים בהמון מידע, לרבות מידע הסובב סביב מטרותיהם, על כל המשתמע מכך ונחלק למספר מערכות תוכנה שונות:
- מערכות שכר וניהול עובדים
- מערכות דואר אלקטרוני וסינון דואר זבל
- מערכות ניהול לקוחות
- מערכות ניהול מלאי
- מערכות הנה"ח (שלרוב מתממשקות לכל שאר המערכות)
- מערכת תקשורת פנים-ארגונית
על מנת לסנכרן בין המערכות באופן שוטף וכן על מנת לוודא תקינותה של העברת המידע ביניהן ואליהן יש צורך בתחזוקה שוטפת הן של מערכות התוכנה והן של מערכות החומרה בכל שעות היממה, גם אם הארגון עצמו לא פעיל בשעות מסוימות, המידע חייב לזרום ולהישמר ללא דופי. לצורך כך, ארגונים רבים שוכרים אנשי מחשוב לעבודה פנים ארגונית אך גם דואגים לתגבר זאת במיקור חוץ המספק שירותי מחשוב לארגונים המתבטא במענה מיידי בכל הנוגע לתיקון תקלות תיקון בעיות במחשב, תפעול רשת תקין, שירותי אבטחת מידע מחמירה ביותר, שירותי גיבוי למחשב ולמידע, הלפ דסק ועוד.
שילוב בין גורמי פנים וגורמי חוץ הכרחי משום שלא תמיד ניתן לקבל את המענה המקצועי המיידי הנחוץ בידי עובד החברה ויש צורך להשלים טיפול על ידי גורם נוסף שמבין קצת יותר טכנית כיצד התהליכים הממוחשבים בארגון צריכים להיות אשר יספק לנו שירותי תמיכה טכנית באמצעות תמיכה מרחוק.
שירותי אבטחת מידע לארגונים
אי אפשר לדבר על שירותי מחשוב לארגונים מבלי להזכיר אבטחת מידע לעסקים, משום שזה הדבר הכי חשוב בארגון – שמירה על המידע המגיע אליו ו/או יוצא ממנו. אבטחה לקויה או חלילה לא קיימת תוביל כמעט בוודאות לאיבוד מידע, זליגה של מידע לגורמים לא רלוונטיים ושרשרת של תוצאות שעלולות להיות הרות אסון הן עבור לקוחות הארגון, הן עבור עובדיו והן עבור הארגון עצמו שעלול לסבול מתדמית שלילית בעקבות חוסר הזהירות והשאננות כלפי המידע שעשויות להתפרש כזלזול וחוסר רצינות או להתקפת וירוס כופר. אלא כשלעצמם יכולים בקלות לגרום לארגון לרדת מקרנו ואף לסגור את שעריו.