מערכות מחשוב של מרפאות מתאפיינות בתוכנות ייעודיות לניהול המבקרים במרפאה ומעקב אחר תיקים רפואיים המנוהלים בה. על כן, כל המידע שעובר במערכות אלה נחשב רגיש עד מאוד ואם ייפול לידיים הלא נכונות והלא רצויות יש סיכון של ממש הן למרפאה והן לנעזרים בשירותיה לאורך הזמן, מבחינת חשיפת המידע וגלגוליו למקורות לא רלוונטיים, לרבות חדרה לפרטיות הן של המרפאה כבית עסק והן ובעיקר של מבקריה במאמר הבא נסביר הכול על שירותי מחשוב למרפאות.
שמירה על המידע הרפואי
כחלק ממתן שירותי מחשוב למרפאות, חובה לספק שירותי אבטחת מידע שוטפים וצמודים הכוללים בין היתר את השירותים הבאים:
סינון כניסות ומעבר מידע ברשת ע"י חומת אש (חומרה ותוכנה), המצמצמת משמעותית ניסיונות פריצה למאגרי המידע, מונעת ככל הניתן כניסות בלתי מורשות למערכות ומסננת דואר זבל ו/או קבצים זדוניים.
הצפנת סיסמאות כניסה לרשת ובמקרים מסוימים (למשל ברשת מרפאות) שימוש ברשת פנימית המשמשת חוצץ בין רשת האינטרנט לבין מחשבי המרפאה. (בהמשך להתקנת תוכנות חומת האש).
גיבוי המידע – היות ומרפאות חולשות על מאגר מידע רגיש ביותר, חובה לגבות את כל המידע בין אם על גבי שרת מקומי ובין אם על גבי שרת ענן באמצעות אחסון ושיתוף בענן ולו על מנת לשחזר מידע שאבד או זלג החוצה באופן כלשהו למרות הכל. שחזור המידע בזמן סביר מבטיח התאוששות מהירה של המערכת במקרה של תקלה או חלילה, במקרה של פריצה.
עדכוני תוכנה – אמנם אין בכך ייחודיות למרפאות בלבד, אך לא ניתן להתעלם מהעובדה שכל תוכנה מחייבת עדכונים מעת לעת. עדכונים אלה נודעו בראש ובראשונה לתקן פרצות אבטחת מידע וסייבר בהן ובנוסף לטפל בבאגים נוספים המקשים על תפעולה ברמה השוטפת.
שמירה על תפקוד שוטף תקין בעת שירותי מחשוב למרפאות
שירותי מחשוב למרפאות חייב לכלול גם שירותי תמיכה שוטפים על מנת לתת מענה בזמן אמת לכל תקלה שמתרחשת, לכל קריסה של מערכות המחשוב, הן ברמת התוכנה והן ברמת החומרה בכדי שלא לעצור את העבודה השוטפת של המרפאה, משום שאין דבר יותר מתסכל מאשר להגיע למרפאה ולאחר לתור שנקבע משום שמערכות המחשוב קרסו מסיבה כזאת או אחרת ושירותי המחשוב מאחרים להינתן. שירותי מחשוב למרפאות חייב להינתן ברגע האמת ולא להתעכב על מנת שלא ליצור עיכוב וחוסר נעימות הן של המטופלים והן של צוות המרפאה שנדרש להסביר מדוע השירות לוקה בחסר.
שמירה על התפקוד התקין של המרפאה כולל גם שירותי תמיכה מרחוק בתוכנה וגם מתן שירותי תיקונים לחומרה בעת הצורך כגון: שרת תקול, מדפסת תקולה, מחשב שלא מגיב מסיבה כזו או אחרת ועוד.
הניסיון עושה את ההבדל
מרפאות מטיבן מעניקות שירות מסוג מאוד מסוים שאינו בהכרח מאפיין בתי עסק אחרים. לכן, לא מן הנמנע שמערכות המחשוב שלו כוללות מרכיבי תוכנה שאינם מאפיינים בית עסק מסוג אחר ועל כן גם הטיפול בהם צריך להיות בהתאם לכך.
על מנת להבטיח מתן שירותי מחשוב שיהווה פתרון מושלם למרפאה מכל סוג, חובה לוודא כי הספק שמצהיר על כך שהוא מעניק שירותי מחשוב למרפאות אכן מבין בתחום, התמודד עמו ומכיר את רזי הטיפול בתוכנות ובחומרות הרלוונטיות ולא רק מצהרי על כך, משום אופי העבודה השונה הכרוך בכך והתוכנות השונות בתכליתן.