כאשר מדברים על שירותי מחשוב לרשתות לרוב מתכוונים לרשת המחשבים הנמצאת באותו הארגון, בין אם באותו המקום פיזית ובין אם בסניפים שונים המקושרים יחדיו.
שירותי מחשוב לרשתות מעט שונים משירותי מחשוב לעסקים שאינם תלויי רשת כלשהי וזאת משום שיש להם שלבי אפיון מאוד מסוימים, כגון:
פגישה ראשונית עם הלקוח – הכוללת היכרות עם הארגון וצרכיו, עם החלוקה לצוותים, לסניפים וכו', ההיררכיה הארגונית, כמות המחשבים והציוד ההיקפי המקושר אליהם. הגדרת המטרות, הגדרת המשתמשים וכו'.
תכנון – יצירת תרשים הזרימה של ניהול מערכות מידע ומערכות המחשוב התקשורת ומיפוי בהתאם לצרכים שהוגדרו בשלב הראשון.
תהליך הביצוע בפועל – רישות החברה במערכות התקשורת והמחשבים, חיבור בין המשתמשים השונים ובין ציוד הקצה, אינטגרציה בין המערכות השונות, תיעוד של כל התהליך ווידוא שכל המערכות עובדות בצורה תקינה ומתקשרות זו עם זו בכל נקודה ובכל סניף.
שירות תמיכה טכנית שוטף במערכות המחשוב והתקשורת הן מבחינת ציוד הקצה והן מבחינת תעבורת המידע בין המערכות והנקודות השונות.
מאפייניה של רשת תקשורת
רשת תקשורת ארגונית, בין אם היא נפרשת על בניין משרדים אחד ובין אם נפרשת בין מספר מקומות פיזיים, מתאפיינת ע"י כך שכלל המחשבים מחוברים הן זה לזה מבחינת תקשורת והן למקור רשת מרכזי שיכול להיות נתב רשת ויכול להיות באמצעות ניהול שרתים. רשת שכזאת מאפשרת העברת תקשורת הן בתוככי החברה והן פנימה והחוצה ממנה ע"י שימוש ברשת האינטרנט ועשויות לכלול גם את מערך הטלפונים בחברה.
החיבור בין הגורמים השונים מאפשר לכל תחנה ממוחשבת להתחבר למספר מרכיבי ציוד קצה כגון, נתב, מדפסת וכו' הנמצאים בתוך הארגון ומאפשר עבודה רציפה, מתקדמת ויעילה בחברה.
כל תחנת מחשוב מקבלת כתובת IP משלה המהווה למעשה את כתובתה הייחודית בחברה ומאפשר התקשרת בין התחנות השונות באמצעות רשת האינטרנט.
מעבר לחיבור רשת לאינטרנט, רשת שכזאת גם מתאפיינת ככזאת המתנהלת בתוך עצמה, כלומר ברשת העברת מידע פנימית, המוגנת ברוב המקרים ע"י חומת אש.
נחיצותם של שירותי מחשוב לרשתות
על פניו נושא ברור למדי שהרי רשת תקשורת מחשבים על כל מסעיפיה יכולה להוות קרקע פורייה להיווצרות תקלות ועדיין חשוב להדגיש את נחיצותם של שירותי מחשוב לרשתות מכמה סיבות עיקריות:
כל קריסה של רשת האינטרנט ו/או רשת הטלפוניה בענן יוצרת כאוס מסוים בחברה ועוצרת את פעילותה משום שלא ניתן ממש להתנהל ללא רשת האינטרנט ובטח שלא מול גורמים חיצוניים הנמצאים בקשר עם החברה. קריסה שכזאת עשויה לגרום גם למידע להיעלם ללא שוב ועל כן חובה לטפל בה במיידי ולשקם את מה שאבד על מנת להשיב את תפקודה של החברה על כנו.
טיפול בציוד – כל רשת תקשורת מחשבים מורכבת מרכיבי ציוד קצה שונים שעלולים להתקלקל עם הזמן. כל קלקול שכזה, כל תקלה טכנית שלא תהיה מגובה בתיקון מיידי וגיבוי המחשב והמידע עלולה להאט את תפוקת העבודה של החברה ולפגוע ביעילותה.
תוכנות – כל תוכנה המשותפת ברשת שכזאת, לרבות תוכנות המיועדות לניהול רשתות, יכולה להשתבש מדי פעם או לחילופין זקוקה לעדכונים על מנת לטפל בבעיות שצצו בגרסאות הקודמות ועל מנת לדאוג לכך ברמה השוטפת יש צורך בתמיכה טכנית לעסקים ייעודית וייחודית לצורכי הרשת של החברה באופן קבוע.
אבטחת מידע וגיבויים – הינם בגדר חובה במסגרת מתן שירותי מחשוב לרשתות וחייבים להיות מנוהלים על בסיס קבוע על מנת שלא לאבד מידע יקר.