רשתות תקשורת הן כיום אולי הדבר החשוב ביותר בניהול ארגוני תקין וזאת מהסיבה הפשוטה שכל המידע העובר בארגון עובר באמצעות רשתות אלה. ללא קיומם ותקינותן של רשתו אלה, מהלך פעילותו התקין של הארגון נפגע עד מאוד.
בימים שבהם רשת האינטרנט למעשה כוללת גם שירותים נוספים, ניתן לייחס למונח "רשתות תקשורת" גם את עניין מרכזיות הטלפונים ובכלל את כלל אמצעי התקשורת בארגון, המכונסים יחדיו לכדי תשתית תקשורת אחת מסועפת וחכמה.
מאפיינים כמו מהירות תעבורת המידע, תקינות, בטיחות המידע העובר ברשת ועוד. הם אלה אשר יבטיחו את תפקודו התקין והרציף של ארגון ובלבד שיש עליהם פיקוח שוטף. טכנאי רשתות תקשורת אחראי על כל ההיבט הטכני של רשתות התקשורת בארגון. החל מתכנון נכון של תשתיות התקשורת, דרך הקמה נכונה ומקצועית וכלה בניהול הרשת באופן שוטף.
תכנון והקמה של רשת התקשורת
רשת תקשורת המתוכננת נכון, מותאמת בדיוק לצרכי הארגון ומספיק גמישה על מנת להוסיף ולהסיר תחנות קצה ושלוחות. כך שדבר ראשון יש למפות את צרכי הארגון ולשרטט את מפת הרשת על סמך זאת.
פריסת תשתית התקשורת תיעשה בהתאם לתכנון ולצרכים ואם נבנית נכון היא משרתת את הארגון נאמנה תוך התמודדות על תקלות שוטפות אך לא כאלה המבוססות על יישום הרשת מלכתחילה.
הקמת הרשת כוללת בין היתר: ניתוב וניהול שרתים, חיבור ראוטרים, חיבורים חוטיים ואלחוטיים, ניתוב מהירות הגלישה ואבטחת מהירות זהה לכל נקודות הקצה, חיבור משתמשים העובדים ממקומות שונים שאינם פיזית במבני הארגון, הקמת מערך שירותי אבטחת מידע (חומות אש, הצפנת גישה לרשת, VPN וכו'), מערכי גיבוי בענן לעסקים למידע ושחזורו במידת הצורך.
מעבר לכך, התקנה של רשת תקשורת כוללת בין השאר גם התקנה של מערך אבטחה במעגל סגור. בין אם מדובר במערך זיהוי (תגים, טביעות אצבע, פנים, סיסמאות וכו'), בין אם מתן הרשאות מעבר לפי תפקיד ו/או הגבלת הגישה לאורחים (במיוחד ללא ליווי), בין אם צילום המתרחש למשך כל שעות היממה ומעקב ע"י צוות אבטחה ולמעשה כל ציערך האבטחה המשתמש בתקשורת על מנת להעביר את המידע (חזותית ומילולית).
טיפול שוטף ברשת – טכנאי רשתות תקשורת
מהרגע שבו הוקמה רשמת התקשורת, הוגדרה והתבססה תשתיתית, מתחילה העבודה השוטפת באמצעותה וכמו כל עבודה שוטפת, צצות ועולות תקלות מעת לעת. תקלות כמו ניסיונות חדירה לרשת, קריסות למיניהן, איבודי מידע, תחנות קצה שאינן מצליחות להתחבר, מרכזיות טלפוניה שקורסות ועוד. כמו כן, הטיפול השוטף ברשת כולל גם עדכוני תוכנה וחומרה מעת לעת על מנת לאבטח אותה עד כמה שניתן ולהבטיח עבודה תקינה ובטוחה על גביה, תוך שמירה על המידע העובר בה.
טיפול שוטף כולל גם ביצוע גיבויים לכל אורך הדרך באופן כזה שניתן יהיה לשלוף את המידע ולשחזרו במידת הצורך, כאשר מתקיים אובדן מידע מסוג כזה או אחר.
טיפול שוטף ברשת כולל גם עדכוני אבטחה וטיפול בניסיונות פריצה ווירוס כופר והשתלטות לכל אורך הדרך, בשילוב אנשי האבטחה של הארגון. הסקת מסקנות עם כל פעם כזאת וחיזוק מערך האבטחה ברשת על מנת למנוע את הפעם הבאה.
מיקור חוץ
חברות רבות שוכרות אדם או חברה העוסקת במתן שירותי תחזוקת רשתות ובכך חוסכות למעשה עלויות רבות הכוללות בין היתר העסקת עובדים, אחזקת מחשוב נוסף וחומרה, ריהוט נוסף וגם הוצאות שכירות על מבנה גדול יותר.
חברה חיצונית עומדת לרשות הארגון בכל עת, מבצעת ניטור של מערכות התקשורת בארגון, נותנת מענה לכל תקלה בכל עת ודואגת לכל הפרטים הקטנים כאשר רוב רכיבי השירות כלולים בעלות השירות החודשית אשר לרוב נמוכה יותר מהעסקת עובדים נוספים שיבצעו את התפקיד בתוככי הארגון.
כאשר בוחרים חברה שתבצע את העבודה כמיקור חוץ, מומלץ לוודא כי מדובר בחברה מוכרת, וותיקה ובעלת ניסיון בטיפול במחשוב בארגון מאותו סדר גודל למען הבקיאות הן עם מערכות התקשורת והן עם התקלות האפשריות והטיפול השוטף בהן.